Weet u waar deze foto gemaakt is? Laat het ons weten door te reageren…

12 Reacties

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

  • Vind die achtergrond met molen Oostplein heel wat mooier dan die eentonige flatbebouwing a.h. Groenendaal. Onze vriend de molenaar was wel bestand tegen de brisantbommen v.d. moffen, maar een slordige loodgieter augustus 1953 deed hem de das om; jammer !!! Ook het Vrije Volk gebouw helemaal op achtergrond aan de Slaak is in aanbouw; foto moet van plusminus 1950 zin.

    • Die Molen de noord op het Oostplein stond er sinds 1577 en is in opdracht van pannebakker Cornelis Janszoon gebouwd. In 1711 werd de molen aangepast tot moutmolen

      De Molen overleefde mei 1940 maar in de nacht van 27 op 28 juli 1954 werd om kwart voor vier de brandweer gewaarschuwd, dat er rook kwam uit de vele open vensters, die het stenen gevaarte telt, maar ofschoon er onmiddellijk zeer veel groot materiaal uitrukte, was het reeds bij aankomst duidelijk, dat men hier voor een verloren zaak stond, temeer daar, toen men de deuren had moeten forceren om de vuurhaard te bereiken, de molen als een gigantische schoorsteen ging trekken.

      Maar er was nog een andere, een veel hachelijker factor: in verband met de metamorfose van het Oostplein tot een groot verkeersplein is namelijk de omgeving van de molen niet alleen tot meer dan honderd meter in het rond opgebroken, zodat men er met een zandmassa te doen heeft, maar bovendien trof het ongelukkig dat de tramrails, die als een dubbele ring om de molen heen liggen, reeds op hoger niveau zijn gebracht en dus tientallen centimeters boven de zandvlakte uitsteken. Hierdoor was het onmogelijk voor de brandweerspuiten en de grote ladderwagens de brandende kolos te bereiken.
      Men tast nog in het duister over de oorzaak van de brand.

  • Ik zou zo graag die “split window” Volkswagen willen hebben. Wat een antiek!

    Daar staat een vakman met pet voor een bestelwagen. Weet iemand de maak van die wagen? Hij ziet hetzelfde als de melkboer wagens in Canada rond 1960, maar dat zou niet zeker zijn.

    • You know Leen de man met pet op is een postman die post of pakketjes aan het afleveren is en de bestelauto is een hele mooie en praktische met een schuifdeur; ik dacht dat het een Brits merk was : Austin, Morris of Humber.
      Vòòr de bestelauto staat een Opel Kapitän, erachter meen ik een Morris, vervolgens een Yankee Ford, Citroen Traction, Opel Record.

      • Die Yankee Ford is van 1948 – 1949. My vader’s eerste auto in Canada was een 1950 Ford (voor bumper was een beetje verschillent met die in de foto).

  • Ha die Leen, als je op google intoetst “VW kever met gespleten achterruit” krijg je afbeeldingen te zien, maar voor gerestaureerde VW beetles op marktplaats ben je zomaar 10 of 15 duizend $ kwijt.
    In Brazilië werden tot voor kort nog VW beetles geassembleerd; ik zou daar eens een kijkje gaan nemen!

    • Autos zijn in onze familie altijd belangrijk en interesant geweest (mijn Opa Zwaal van Gebr. Zwaal aan de Dortsestraatweg had een 1925 Renault bestelwagen en daarna een Reo bestelwagen). Mij vader had een 1957 VW bus in Nederland voor dat wij naar Canada gegaan zijn. Ik heb altijd een “splittie” willen hebben maar daar waren niet veel naar Canada gebracht. Ik heb wel een 1956, twee 1957 en een 1961 gehad. Ik ben nu bezig om onze 1965 VW 21 ramen bus te restoreren. Jij heb gelijk Bert – veel tijd en geld nodig om het af te maken. Maar wel leuk om te doen. Onze oudste zoon werkt voor VW hier in Edmonton, zo dat is ook handig.

  • Even wat achtergrond van dit gebouw ;
    Dit woongebouw aan het Groenendaal van architect Hendriks heeft een klassieke opzet. De onderbouw met ruime showrooms is bekleed met travertin, de woonetages hebben een rode bakstenen gevel en de daklijst kleine ‘kajuitjes’ en een schuine kap. Op de zolderverdieping zijn de bergingen van de woningen geconcentreerd. De woningen liggen symmetrisch aan weerszijden van een portiek, die gedecoreerd is met natuurstenen elementen en versieringen. Boven de portieken is een gestileerd lint aangebracht met de toepasselijke naam Pax ( Vrede)

    Voor kortademigheid als gevolg van het trapklimmen zullen de bewoners zich niet ongerust behoeven te maken, want elke woning is met een lift bereikbaar. Op 12 mei 1947 werd de eerste paal geslagen. De 64 woningen worden toegewezen aan ‘personen die voor Rotterdams industrie en scheepvaart noodzakelijk zijn.’

    • Ed, heb dat pand een lift van het begin of was dat later in gezet? Ik vraag omdat er zo veel panden na de oorlog gebouwd zijn die alleen maar trappen hebben (zelfs buiten trappen!!). Altijd voor ons een beetje trimmen als we op bezoek zijn en ook een beetje nerveus met die buiten trappen. Maat ja, wij genieten weer met familie bezoeken.

      • Ik denk Leen dat men hier in het luxe segment bouwde, het nieuwe Hoogstraatkwartier was niet bedoelt voor de gewone man de huurprijzen waren daar ook naar. Naast de lift werd dit gebouw – ook uniek – van warm stromend water en badkamer voorzien. Bovendien was dit de eerste flat in Rotterdam die stadsverwarming kreeg.
        .