Weet u waar deze foto gemaakt is? Laat het ons weten door te reageren…

19 Reacties

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

  • Het is al gezegd, de sluis tussen het wateren van de Rotte en de Schie of te wel het Stokvisverlaat. Wat kan ik hier nog aan toevoegen?
    Wellicht dat de man op de voorgrond op de Kolkkade loopt?

    De naam “verlaat ” komt van het werkwoord verladen, voordat men het principe van een sluis door had moest men het schip met mankracht “verladen” dat gebeurde dus o.a. op deze plaats.

  • Zomaar om de vaart er in te houden 😉

    Het steegje rechts was de Karnemelksteeg.
    Links, waar het hek ophoud, zien we nog net de iets bredere Verlaatstraat en daarvoor zat een klein kroegje. Nu vraag ik mij af hoeveel zijn er ’s avonds uit die kroeg komend in het water geduveld? Kan haast niet missen natuurlijk.

    Overigens wat nog niet is gezegd het water heet natuurlijk het Stokviswater, het verlaat werd gevormd door de deuren aan weerszijde.
    Met het puin van het bombardement is het Stokviswater en de de Rotte Kolk rechts gedempt en het water werd omgelegd.
    Die omlegging tussen Rotte en Delftsevaart langs de Lombardkade heet nu Stokviswater.

    • Pot Jan Doossie haast vergeten Ria

      Mooi verhaal van die meneer Hellebrekers, wat hij niet verteld tenminste ik las het niet, is dat de firma in toentertijd Hofleverancier was, die hadden we toen wel meer in onze mooie stad.

  • Een prachtige foto van een levendig stukkie oud Rotterdam , waar veel te zien is en over te schrijven valt.
    De huidige situatie is ongeveer waar tegenwoordig de Delftsevaart begint , bij de kerk en de
    ” stalen ” Delftsepoort.
    Allereerst over de bebouwing ; links ga je de Oppert in ( zie naamboordtje ) een van die oer oude straten in Rotterdam. Rechts , vanaf de sigarenwinkel , ga je naar de Galerij deze liep met een bocht naar de Schiekolk en via de Galerijbrug ( kippenbruggetje ) kwam je bij de oude Delftsche poort uit.
    De huizenrij aan de rechter zijde op de foto , is de achterzijde van de Galerij. Hier had je een aantal kroegen , een smederij ( ook voor het beslaan van paarden ) en het politie bureau ” Galerij “. Op het pleintje voor de Galerij had je de houten keetjes van de bloemenmarkt , hier kochten de bloemenventers hun bloemen in , om zo met hun rieten manden , deze in de oude binnenstad aan de man / vrouw te brengen. Recht vooruit zien we inderdaad enige panden aan het Haagscheveer.
    Nu over de vele vaarten op de raadfoto ; Op de voorgrond het Stokvischverlaat , deze sluis lag er omdat het water van de Rotte die toen nog tot het spoorwegviaduct liep , lager lag ( ongeveer een halve meter ) dan het waterpeil van de Delftschevaart. Dit had onderandere te maken met de twee verschillende waterschappen Delftland en Schieland.
    Toen men in 1938 / 1939 eindelijk het zgn ” Hofpleinplan ” ging uitvoeren , o.a. het dempen van de Schie en het afbreken en weer opbouwen van de Delftsche Poort , verloor het Stokvischverlaat haar sluis functie. Nadat het Noorderkanaal was open gesteld in 1938 , werd in november 1938 de Rotte en de Delftschevaart op het zelfde water niveau gebracht ( men liet het waterpeil van de Delftschevaart ongeveer een halve meter zakken ) en de binnen schippers moesten nu bij de sluis onder de Vlasmarkt schutten.
    Een stuk geschiedenis kwam hiermede ten einde.
    Nog een leuke annecdote , het bruggetje tussen het Stokvischverlaat en de Delftschevaart , de Stokvischbrug , werd door de brugwachter opgehaald en weer neergelaten door aan een ketting te trekken die aan de boven zijde bevestigd was , dit is helaas niet te zien op de foto.
    Hopelijk is mijn verhaal niet te langdradig geworden …… tevens wens ik iedereen hier een fijne Pasen toe !

    • Langdradig? Ik geniet van deze verhalen 🙂
      Wel vraag ik mij af of je gelijk hebt met het verschil in de waterstanden van Schie en Rotte.
      Volgens mij stond de Rotte hoger doordat deze bij de Hoogstraat “geknepen” werd en omdat de Rotterdamsche Schie bij Overschie was afgesplitst.
      Deze hogere waterstand kan men ook afleiden aan de draairichting van de sluisdeuren aan de de zijde van de Rotte (op andere foto’s te zien) deze draaiden naar binnen zodat bij het aflaten de deuren door het Rottewater werden dichtgedrukt, andersom was niet mogelijk.
      Wel heeft men het probleem geprobeerd te ondervangen met een aantal watermolens langs de Schie zoals bijv. de in 1918 afgebrande Bergpoldermolen.

      • Beste Meneer Ed ,
        U ken gelijk hebben ….. , ik heb deze verhalen gelezen in de toemalige kranten uit die tijd. Je kan op DELPHER.NL oude kranten nalezen. De krant ” De Maasbode” staat daar online. Als je bij zoeken o.a. November 1938 intikt staan daar artikelen over in de Maasbode ( de katholieke krant ).
        Wat er ook over valt te lezen is , dat in het begin van het opheffen van het Stokvischverlaat , sommige diepgeladen binnenscheepjes na het uitvaren van het Stokvischverlaat , vastliepen in de Delftschevaart vanwege het feit dat het waterpeil daar omlaag was gebracht.
        Als je een goed beeld wilt krijgen over “”Oud Rotterdam ” is het voor iedereen aanteraden om kranten uit die voor oorlogse tijd te lezen…. het leuk en leerzaam !

        • Ed en Martin, bedankt voor het intersant informatie aan de vroegere binne stad water wegen. Ik zat net even op Google Maps (satellite) te kijken en ik zie twee schepen die leggen in de Leuvenkolk dicht bij de Hang. Mij vraag is – hoe komen die schepen helemaal daar te leggen? Zo als ik het ziet, de Delfsevaart staat dicht bij de Galerij, de Steigersgracht staat dicht bij de Markthal en het Stokviswater bij de Lombardkade ziet er te smal uit om naar de Rotte door te trekken. Ik ben benieuwd.

          • Beste Meneer Leen Zwaal ,
            Ik heb antwoord op uw vraag.
            Allereerst ; Toen na het bombardement de gemeente en het rijk ( Den Haag ) de binnen wateren wilden verbeteren en verbreden – Delftschevaart , Stokvischwater , Steiger , Leuvekolk – heeft men de schutsluis verplaatst even voor de Leuvenhaven , bij het plein waar het Zadkine-monument in eerste instantie stond , zo konden de binnenvaart scheepjes de Leuvehaven zelf in varen. Maar dit werd geen succes , want het vervoer ging al vrij snel na de oorlog met vrachtauto plaats vinden , dus de sluis had haast geen functie meer.
            De sluis werd later gesloopt toen men de ” Oost-West Metro ” ging aanleggen onder de Blaak o.a. , de sluis lag letterlijk en figuurlijk in de weg.
            Wat de twee binnenvaart scheepjes daar doen in de Leuvekolk , is het volgende , ze zijn daar in gehesen met Hefkranen vanuit de Leuvehaven in de jaren 80.
            En gingen dienst doen als party-ships en cafe-restaurant , je kon binnendoor van de ene naar de andere , zonder natten voeten te krijgen. Ik weet dit omdat ik er jaren ben geweest en in een van de scheepjes hingen foto’s van dit hijsgebeuren.
            Als ik me goed herinner was dit in 1984 of 1985 , toen reed de metro / subway al onder de Blaak door.

          • Inderdaad heren het “partycentrum de Scheepjes” verscholen achter de grote kantoorflats ik was het allang vergeten en dan wordt je vanuit het verre Canada opmerkzaam gemaakt 🙂

            Dat in-hijsen kan ik mij niet herinneren maar wellicht kunnen we straks het uit-hijsen meemaken, het partycentrum is namelijk sinds december jl. failliet.

            Tja, ingebouwd tussen foeilelijke wolkenkrabbers is daar nu weinig party gevoel en hoewel ik als babyboomer de droevig lege binnenstad nog mocht meemaken herinner ik me natuurlijk nog wel het mooie gebouw van Gerzon waar nu ook een glazen kolos staat.

            Potverdikkie ik krijg haast een traantje in het oog.
            Mooie dag allemaal.

  • geweldig deze verhalen, ik hou ervan, en de aanvullingen van de een naar de ander, prachtig en leerzaam ook. groet vanuit venlo

    • Ja Ed, ik zou graag een doekje aan jou willen geven voor die traan, maar mij arm is niet lang genoeg. LOL

      Zo nog een laatste vraag in dit verhaal. Het gebouw Gerzon is naa de oorlog weggehaald, tog? Was dit weer zo’n zelvde lietje als de oude Bijenkorf – maak ruimte voor de nieuwe Churchillplein?

      • Gerzon stond tussen het Schielandhuis aan de Korte Hoogstraat en deze Leuvekolk en heeft het, als zoveel oude namen, niet meer gered. Het mooie pand is nog een tijd gebruikt door verschillende bedrijfjes zoals een architect en een krediet maatschappij, maar werd uiteindelijk gesloopt en in 1996 vervangen door een 104 meter hoge glazen kantorenflat van de Fortisbank.
        Sindsdien valt hiernaast het oude Schielandhuis nu “in het niet” en hoor ik wilde verhalen dat men nu ook dit oude gebouw wil slopen.

        Ik heb geen tranen meer Leen dat scheelt, deze meneer Danny Post heeft hetzelfde gevoel:
        http://gowiththevlo.nl/slopen-die-oud-rotterdamse-zooi/

        • Even een geruststelling;

          Het Schielandhuis heeft vanaf deze maand weer een bestemming:

          Aan de Coolsingel zijde, dus in de kelder, komt de informatieruimte van de Rotterdamse VVV en men kan er een kopje koffie nuttigen, ’s zomers in de tuin.

          Verder is het pand inwendig opnieuw gestoffeerd en geschilderd maar heeft het geen echte functie.
          Rotterdam op zijn smalst 🙁
          Maar goed sloop is voorlopig afgewend.

          Wat je wel merkt is dat de gemeente Rotterdam (Aboutaleb en de ambtenrij) zich niet echt meer met “onze” stad verbonden voelt.

          Laatst was er een klacht gericht aan de burgemeester over het gebrek aan respect door het gebruik van Plein 1940 voor demonstraties en straks, met Koningsdag, het daar houden van een “drank en zuip” feest.

          Reactie op de klacht “dit is de vrijheid waar voor Rotterdam gevochten heeft”

  • Nog eens de foto bekeken en ineens vielen mij de gordijntjes op zeker op het pand van Hellebrekers en de hoekpanden vooraan.
    Ondanks de armoede hangt het er zo symmetrisch en keurig bij en ineens dacht aan vroeger toen de buurt elkaar beoordeelde op de gordijntjes en een schoon stoepje.
    Moet je vandaag de dag eens om komen een ritje metro of tram over de Mijnsherenlaan of de Schieweg doet je als oud-Rotterdammer schamen .

  • De beschrijving van de foto zegt dat we kijken naar het Stokviswater. De Oppert met stokvisverlaat zou dus het juiste antwoord op de foto moeten zijn…