Weet u waar deze foto gemaakt is? Laat het ons weten door te reageren…

20 Reacties

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

  • de bakkerskarren op de Gordelweg/ Bergweg , je had nog geen SRV. wat moesten die mannen hard werken in weer en wind.
    ongeveer dit soort karren gebruiken ze nu om kinderen in te vervoeren, ze zijn dan wel van boven open en sommige gemotoriseerd.

    • In de locatie kan ik mij vinden al was het, dacht ik, formeel de hoek met de Heer Franckenstraat.
      Aan de rust en dat enen autootje te zien zal het kort voor de oorlog zijn, ’38-39 zoiets. Ja het was sappelen voor de mannen maar ze hadden allemaal werk, ik tel een man af 18 alleen voor de broodbezorging in Noord en dan had je er evenveel voor de melk de scharensliep, petrolieboer, aardappelboer, schillenboer. nu lopen er een man of vie met wat schooljongens in de Albert Heijn en de rest trekt van de bijstand.
      Maar wij kennen het nog.
      In het pand van de bakker den Hartigh zat nog kort voor deze foto de Rotterdamsche Melk Inrichting RMI daar dacht ik nog een filmpje van te hebben gezien, als ik het vind zal ik het plaatsen.

    • Ja Ria, hier in Canada ook. Ik heb daar geen geduld voor. Ze lopen met die dingen en denken niets van om de hele trottoir over te nemen. En dan in een vliegtuig!!! “Ja mevrouw, dat ding kan niet onder de stoel en ook niet boven in de bak. Dat moet terug naar baggage”. Dat was een keer gebeurt toen wij naar Nederland kwamen. De vrouw was ZO boos tegen de cabine crew. Schamelijk!

  • Goeie avond allemaal ,
    Staan de heren broodbezorgers soms te wachten tot het 10 uur , in de morgen , is ?
    Het ziet er allemaal zo rustig uit.
    Waarom ze pas na tienen de straat op mochten …. is me maar een raadsel ?

    • Ik heb me vroeger laten vertellen dat de huismoedertjes de kleedjes mochten kloppen VOOR 10 uur en na die tijd was het niet toegestaan..En wat te denken als de bakker bezorger brood in zijn mandje had, dan moest daar een kleedje over heen ..Hij mocht dat niet las in zijn handen uit de wagen pakken en dan zo naar de deur er mee toe lopen…Nu ligt het open en blood in de supers en zit jan en alleman er met zijn fikken aan…

    • Ik heb me vroeger laten vertellen dat de huismoedertjes de kleedjes mochten kloppen VOOR 10 uur en na die tijd was het niet toegestaan..En wat te denken als de bakker bezorger brood in zijn mandje had, dan moest daar een kleedje over heen ..Hij mocht dat niet los in zijn handen uit de wagen pakken en dan zo naar de deur er mee toe lopen…Nu ligt het open en bloot in de supers en zit jan en alleman er met zijn fikken aan…

      • In mij jeugd, de jaren ’50, kregen huisvrouwen een bekeuring als ze na tienen een kleedje klopten of het stoepje boenden.

        Ja toen was er nog ontzag 🙂

      • En wat zou je denken van de melkbezorgers, meestal melkboeren genoemd, hun karren waren veel, veel en veel zwaarder beladen dan die van de bakkers, honderden liters melk al of niet gepasteuriseerd, karnemelk, yoghurts, vla’s, zogenaamde losse melk, kilo’s (room)boter, eieren; wel eens meegelopen als lagere school jochie………
        Zie ook nog aan rechterzij Bergweg halverwege de contouren van het Bergwegziekenhuis.

        • en alles zonder houdbaarheids datum, gewoon met je boerenverstand en je neus bepalen of het nog goed was.
          moesten ze nu ook eens doen.

          • Waarom een houdbaarheid datum ??? Juist, omdat het niet meer PUUR natuur is..

  • Even terug naar de foto locatie.
    In Rotterdam hadden we Renaultdealer Kreisel, eerst op de Linker Rottekade, daarna Schiemond en ik denk rond 1965 in een nieuw pand op deze locatie. meer precies weet ik het niet. Thans zit daar op de hoek de Lidl.

    • Klopt helemaal, Den Hartigh moderniseerde rond 64 / 65 haar bedrijf in enkele a.d. bakkerijen grenzende gebouwen in de Heer Vrankestraat, waardoor de ruimten a.d. Bergweg overbodig werden.
      Dáár kwam toen voor rekening van Kreisel een complex van 2500 m2 garagebedrijf / showroom en 33 flats, ontworpen door architect Landers. De begane grond, pakweg 35 puilengte langs de Hr. Vrankestraat en zeker 40 meter puilengte langs de Bergweg was één en al Renault showroom.
      In de Hr. Vrankestraat achterin waren de ingangen van de winkel voor verkoop onderdelen en tevens het garage- en servicebedrijf, terwijl in een stuk tussenverdieping het kantoorpersoneel van Renault zat. Voor zover bekend hield Kreisel de vier verdiepingen boven de showroom met totaal 33 woningen in eigen beheer.

    • Kreisel zat gelijktijdig aan Schiemond, op de hoek Bergweg/Gordelweg én ook nog op Bosland in Kralingen (of Struisenburg, zo je wilt). Uiteindelijk zijn de vestigingen Schiemond en Bosland gesloten en bleef alleen Gordelweg over.
      Ik ben klant nu bij VKV Alexander.