Weet u waar deze foto gemaakt is? Laat het ons weten door te reageren…

16 Reacties

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

  • Waarschijnlijk zo’n prachtig A l l a n MAT46 treinstel, ook wel muizenneus genoemd, passeert de gesloten spoorbomen bij de Dam- of Persoonsdamstraat, op weg naar halte Rotterdam-Zuid.
    Aan de ene kant dus de Oranjeboomstraat en de andere kant de Rosestraat, meer kan ik er niet van maken.

  • Dit is de overgang in de Rosespoorstraat met “blokpost 55” ende bijbehorende woning van de overwegwachter, een verantwoordelijke taak, zeker omdat hier het goederenspoor de baan Rotterdam – Barendrecht kruiste.

  • Die dwarsspoor kan ik niet. Rotterdam – Barendrecht, door welke straten ging dat dus? Ik zou ook willen weten waar het stoomtreintje naar Rockanje vroeger begon. Was dat ook niet hier dichtbij?

    • Deze trein komt dus uit het noorden met links van de fotograaf de Rosestraat en rechts kijken we in de Oranjeboomstraat.
      Voor het stationnetje van de RTM met de stoomtrammetjes volg je zo’n 700 meter de Rosestraat in noordelijke richting tot vlak achter de Stieltjespleinkerk.
      Vandaag gaat de trein vanaf het Hofplein ondergronds om even voor het Feyenoordstadion weer op te duiken en bovengronds verder gaat naar station Lombardijendan Barendrecht en verder richting Zwijndrecht-Dordrecht etc.
      Het goederenspoor dat hier oversteekt komt van het Handelsterrein en gaat richting Persoonshaven.

      Heel Zuid was toentertijd vol gelegd met goederensporen en ze parkeerden die wagons ook dagen lang bij de mensen voor de deur.
      Meer weten Leen kijk hier je zult smullen 🙂
      http://www.feijenoordsemeesters.nl/

      • dit is spoorwegovergang van het spoor dat doot de rosespoorstraat liep naar de bedrijven aan de persoonshaven wwaae ook een grote graansilo stond

  • Sorry Leen ik had het beter kunnen laten zien:

    Als je in Google Maps met het gele poppetje van Google op de hoek Rossestraat – Roentgentstraat gaat staan zie je aan de overkant een wit hoekpand, dat was het stationnetje van waarvan de RTM vertrok. Rechts zat dacht ik het kantoor van Smit Havendienst nu is het een apotheek.

    Daar linksachter het forse pand is het voormalig Entrepotgebouw “De Vijf Werelddelen” uit 1879, ooit het modernste pakhuis ter wereld. In onze jeugd viel het terrein onder toezicht van de Douane en was het met een hoge muur afgescheiden.
    Zo’n 20 jaar geleden is het omgebouwd met winkeltjes, een supermarkt en restaurantjes langs de haven met daarboven loftwoningen. Inmiddels is het “op sterven na” dood alleen de supermarkt trekt nog bezoek.

    • Bedankt, Ed. Mooi om in 2017 te zien. Jaren geleden heb ik een foto gezien waar het stoomtreinje langs dat witte gebouw stond. Veel verandert. Ik gaa is op de internet zoeken waar dat treinje door Zuid loopde. In voorjaar 1959 ben ik met mij school klassen in de Vreewijkschool met de stoomtrein naar Rockanje geweest. Ik ben benieuwd waar wij toen instapte.

      Leen in Canada

  • Daar zijn we allemaal benieuwd naar Leen het trammetje naar Oostvoorne (niet Rockanje) reed vanaf de Rosestraat via de Putselaan – Brielselaan – Boergoensevliet verder naar Rhoon -Hoogvliet -Spijkenisse (daar kon je overstappen naar Hellevoetsluis) en alle verdere dorpen.
    Maar waar de haltes waren ? Geen idee maar is wel terug te vinden natuurlijk. Het enige wat ik mij van het trammetje herinner is van vóór 1951 toen verhuisden wij van de Rosestraat (tegenover het stationnetje) naar Spangen.

  • Goeie middag allemaal ,
    Wat de haltes betreft van het trammetje uit de Rosestraat , kan ik jullie misschien mee helpen.
    De stoom / diesel trams begonnen allemaal in de Rosestraat van het toenmalige hoofdgebouw.
    Men had twee opstap-plaatsen bij het hoofdgebouw ; in de Rosestraat zelf langs het hoofdgebouw
    dit waren meestal de trams naar Hellevoetsluis ; in de Entrepotstraat langs het perron , onder de kap , dit waren meestal de trams naar Oostvoorne. De lange kindertrams naar het Oostvoornse strand in de zomer vertrokken ook vanuit de Entrepotstraat , dit vanwege de lange samenstelling van die kindertrams.
    Ze reden dan de hele Rosestraat uit om t.h.v. het treinstation Rotterdam – Zuid af te buigen de 2de Rosestraat in , daarna met de bocht mee de Putselaan op.
    Hier had je de halte ” Hillesluis ” , gelegen t.h.v. de Hilledijk – Tweebosstraat . Hier stopten ook de kindertrams. De halte bestond uit niet meer dan een verhoogde stoep , midden tussen de tramrailsen.
    Daarna ging de reis verder door de Putselaan , Brielselaan en het Maastunnelplein.
    ( word vervolgd ).

  • Vervolg R.T.M. tramrit ;
    Vanaf het Maastunnelplein reed de tram de Boergoensestraat in , kruiste hier de Wolphaertsbocht , en voorbij de Frans Bekkerstraat had je de halte ” Katendrechtse Lagendijk ” , nu stopt hier al decennia lang R.E.T. – lijn 2 exact op de zelfde plek. Ook hier weer een verhoogde stoep langs de tramrails , alleen niet zo lang als op de Putselaan.
    Dit was de laatste halte op Zuid zelf , de reis werd voortgezet al volgd ; Boergoensevliet , langs de huizen van de Wielewaal , de Schulpweg overstekend en richting Rhoon , Poortugaal , Hoogvliet , Spijkenisse enz . De dorpen hadden allemaal een eigen tramstation vaak buiten de bebouwde dorpskernen.
    De zogenaamde kindertrams stopten na halte Hillesluis en Katendrechtse Lagendijk niet meer en reden rechtstreeks door naar het Oostvoornse strand.
    Een normale rit van de Rosestraat naar Oostvoorne duurde ongeveer ander-half uur , als er geen oponthoud was…..

  • Erg bedankt, Martin. Sjonge jonge, daar ging de schoolhoofd Mhr De Greef met zo’n een of twee klassen kinderen lopen van de Vreewijkschool op de Groenezoom naar halte Hillesluis (en weer terug). En dan om de kinderen bij te houden daar op strand. Zo zou het nooit meer gebeuren – nou zijn er meer moeders and vaders daarbij en de bus staat klaar bij de school. En voor de ouders die bang zijn dat hun kind iets aan het strand kan raken, mogen ze thuis blijven.

    Maar, wel fijne herdenkings voor mijn voor dat ik naar Canada verhuisd ben.

    • Hallo allemaal,
      Ik woonde op de Beyerlandselaan naast hotel Benelux, en wij hadden een stationnetje voor de deur waar ging die dan naar toe. Want ik lees alleen maar dat hij over de Puteselaan, Brielselaan en verder ging.

      CorH

      • Het trammetje welke over de Beijerlandselaan reed en zo verder via de Groene Hilledijk en Dordtsestraatweg, ging via Barendrecht (waar je over kon stappen op de tram naar Zwijndrecht) via de Barendrechtse brug naar de haven van Numansdorp alwaar je met de veerboot in 30 minuten in Willemstad aankwam.