Weet u waar deze foto gemaakt is? Laat het ons weten door te reageren…

18 Reacties

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

  • Denk de bekende winkel boulevard op zuid, hoewel, ik twijfel want de tramsporen van onze lijn 3 zijn in geen velden of wegen te bekennen, wel i.d. jaren 60.
    Aan auto’s geen gebrek; links geparkeerd zie ik o.a. 3 VW’s, waarvan één cambriolet en twee kevers en ’n Ford Taunus station, midden ook een kever en daarachter een 12 cylinder Chevrolet, rechts van alles en nog wat : VW busje, 2 Ford Consuls, Morris Minor en noem maar op.

    • op de groene hillendijk heeft nooit een tram gereden Wel de
      z.g. moordenaar . Een stoomtreintje naar de eilanden. Dit treinje
      heeft veel ongelukken gekend

    • Dacht even a.d. Beijerl.laan, maar je heb gelijk Ed, we zitten verderop : Gr. Hilledijk tussen Randweg en Bree.
      Jawel, voor de 5 plussers blijdorpenaren begin jaren 50 was de prachtige Groenezoom zo’n beetje het end vd wereld : je begon bij de lus voor de diergaarde en eindigde bij de andere lus op zuid dicht bij Zuiderziekehuis en Mare.

  • Ik ben van Zuid afkomstig en weet heel zeker dat lijn 3 nooit over de Groene Hilledijk heeft gereden
    Vanaf de Beyerlandse laan ging lijn 3 linksom de Randweg op, stak dan de Bree over om via de Langegeer naar de Groenezoom te gaan
    Het eindpunt lag tegenover het Zuider ziekenhuis, nabij het einde van de Groene Hilledijk.
    Het spoor wat wel verdwenen is op de raadplaat , is dat van de R.T.M. dat de verbinding toen was via Barendrecht naar de Hoekse Waard.
    Met de Beyerlandse laan in het verlengde is het de zogenaamde Boulevard-Zuid, maar de sfeer van de gezellige winkelstraat van vroeger is wel verdwenen na het open gaan van winkelcentrum Zuidplein
    Jammer, maar er zijn wel meer prettige dingen verloren gegaan in Rotterdam, helaas moeten we het er maar mee doen,
    Groeten allemaal
    Cor

    • Je heb helemaal gelijk,lijn 3 heeft nooit over de Groene Hilledijk
      gereden. Dat hebben de winkeliers altijd tegen kunnen houden.
      Want dit was op stand, de Beijerlandselaan was meer de boerenzij.
      Ik ben op de Beijerlandselaan geboren in 1945 en heb er tot mijn
      19e gewoond.

  • Tja die lijn 3 als reeds aangegeven van Diergaarde Blijdorp naar eindpunt Groenezoom, ik ging als klein kereltje met vader mee naar de, toen nog nieuwe en kale begraafplaats Zuidwijk waar opa in 1950 was begraven. Voor een knulletje van een jaar of vijf een wereldreis waarover vader onderweg nog het één en ander kon vertellen bijv. over de Hef of ‘het rijke’ restaurant Het Witte Paard waar wij geen geld voor hadden 🙁 Als wij het zou willen kunnen we het nu uit de achterzak kopen 🙂
    Maar vanaf het eindpunt was het ook nog een eindje lopen, eerst de Dordtsestraatweg en dan nog een stukje Charloise Lagedijk dat later de Slinge werd. Wat ik nooit meer ben vergeten waren de treinwagons op die Ch. Lagedijk waar de daklozen van na de oorlog nog in woonden.

    Terug naar de foto: Die straat links met die Oranjeboom ? reclame is natuurlijk de Heinlantstraat en wat mij nimmer is opgevallen dat de bewoners tussen politiebureau en de H.straat balkons hebben, nu niet meer te zien natuurlijk door die verschrikkelijke winkelluifels maar ach ik kom er toch niet meer.

  • Wij staan op de Groene Hillendijk vlak bij de Strevelsweg
    Een klein stukje van het politie bureau Ik dacht dat dat bureau Sandelingenplein heet.
    Als heel klein kind stond ik op die plek de kijken naar de intocht van
    de bevrijders. Nu ben ik al meer dan 50 jaar weg uit Rotterdam

    • Natuurlijk de fotograaf staat vóór bureau Sandelingplein nog steeds in gebruik maar als gewone burger ben je er niet weer welkom 🙁 maar in de jaren ’60 berucht bij de jongelui met agent Jan Blauw op zijn fiets met pling-plong bel, DOORLOPEN !!!

      Dat de fotograaf voor het bureau staat is o.a. te zien aan de eerste C10 achter die kever, nu nog in blauw-wit later geheel wit.
      Omdat de rails van de RTM eind jaren ’50 zijn geruimd denk ik dat deze foto rond 1960 is gemaakt.

  • Waar benne ze gebleven de politieauto’s die ontzag inboezemen en waarvoor je huiverde als je die in je spiegel te zien kreeg, zoals de hier geparkeerde Chevrolet C10 type ?
    Ernaast op foto staat nog een VW bus met blauw zwaailicht, die w.s. voor de kleine klussen werd gebruikt.
    Van de gehelmde politie in de sportieve race Porsches ( 220 km / uur ) met schuifdak is ook al lang niets meer vernomen; ze moeten nu proberen met Volvo’s snelheidsmaniakken bij te houden…………..

  • Ik zit aan die auto voor het VW busje to kijken. Drie stuk achterraam is een beetje uniek. Niet een Vauxhall Cresta, geen 57 Oldsmobile en ook niet de 57 Buick Century Riviera. Achterlichten zijn allemaal fout. Hmmmm…

  • Vind, Leen, dat onze amerikaanse / canadese vrinden ons te hulp moeten komen, want jouw 3 achterruitige auto voor de VW bus is beslist een amerikaan !
    Denk zelf aan één van de modellen eind vijftiger jaren van B u i c k Century, die zoals je zegt qua achterlichten nogal spectaculair waren.

      • Ik heb lang aan verschillende Opel Kapitein fotos gekeken maar Opel heeft nooit een model verkocht waar de drie stukjes echt niet tegen iederaan zatten. Aan de Opel is het gewoon een lijntje van rubber daar tussen. De Vauxhall (echt ook een Opel) heb de goede drie raamen maar de achter lichten zijn verkeerd. Ik vind dit leuk – en zal dichterbij aan fotos van de Buick familie kijken om precies het model te vinden.

        Groetjes uit Edmonton, Alberta, Canada.