Weet u waar deze foto gemaakt is? Laat het ons weten door te reageren…

17 Reacties

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

  • Krijg nou het “Heen en Weer” dit kan ik mij nog goed herinneren.

    De fotograaf van de vorige foto is een stukje doorgelopen en heeft het pontje naar de “stad” genomen, hij arriveert nu met de Heen en Weer 8 op de Willemskade nabij het Veerhaven.

    Deze Heen en Weer 8 was eigendom van het Gemeentelijk Havenbedrijf en er werd druk gebruik van gemaakt. Een feest was het bij dichte mist het “bootje” had geen radar navigatie en werd dan door de Havendienst naar de overkant gekletst onderwijl begeleidt door de diverse scheepshoorns van de schepen rondom.
    Om “onverklaarbare ” reden bleef ik dan tijdens de overtocht bovendeks.

    Het schip dateerde uit 1902, een oud beessie dus.

    Maar wat ligt daar aan de overkant voor Hollands Glorie?

  • Aan de overzijde liggen de Maasdam en de Rijndam van de Hal achter elkaar.
    Welke welke is is niet te zien, zij zijn identiek.

    • De voorste is de Rijndam , er was nl. een minimaal verschil in de salonramen:-)
      De Rijndam is een paar maal verkocht en zonk als een “varend casino” in 2003 voor de kust van de Dominicaanse Republiek.

      Maar wat een weemoed op deze foto.

      • Ja Ed, als je als wachtsmak bij de HAL hebt gewerkt dan is dit inderdaad weemoed. Zal ruim veertig jaar geleden zijn geweest, jij had toen twee jobs en had toen in een poep en zucht je ameublement bij elkaar verdiend als ik me goed herinner en ik heb een goed geheugen, zegt men.
        De groeten vanuit zonnig Belgique maar weer.

        • Maak er maar 50 jaar geleden van Frits, ik had drie werkgevers. overdag’s in Schiedam bij scheepswerf Nw Waterweg, ‘savonds een paar uurtjes bij van Gent & Loos aan de West Zeedijk of aan de de Stadionweg en in het weekend wachtsman via Perfect bij de HAL en de Rotterdamse Lloyd.

          We hadden binnen een jaar een eigen huisje ingericht incl TV en korte tijd later een Ford Fairlane voor de deur.
          Tja zo ging dat , gratis geld was er nog niet bij.

  • Even terug naar de “raadplaat”
    Op de foto zien we de aanleg met twee hoogten, rechts voor laag water en links voor hoogwater. Om de ergste verschillen op te vangen had men de loopplank maar soms was zelfs die loopplank niet voldoende en moest je een gladde stijlle plank beklimmen. Het “Ech Rotterdams” richting de kapitein was dan niet van de lucht.

    Rechts net buiten beeld lag en ligt nog steeds het “Pontegat” de aanlegplaats voor het wagenveer (met de bijnaam Strijkijzer) daar konden paard en wagens worden overgezet richting het Veerplein op Katendrecht. Toen de Maastunnel werd geopend werd dit veer uit de vaart genomen.
    Die strijkijzers hebben nog tot de jaren “60 in de Dokhaven gelegen

    • Zeker een leuke link Cor.
      Die verkennertjes zijn nota bene onze buurtjes, vooral ’s zomers zijn de jongelui geregeld bezig met kleine éénpersoons zeilbootjes en kano’s. Heel leuk om dat gehannes aan te zien.

      Overigens degelijk spul die Heen en Weer bootjes, ze werden gebouwd door de firma van der Giessen in de Stormpolder van Krimpen. Helaas, als zo velen, heeft ook van der Giessen (later de Giessen-Noord) het afgelegd tegen de lagelonenlanden in het Verre Oosten. Ze hadden de laatste jaren nog de grootste overdekte helling van Europa .

      We hebben in de omgeving nogal wat werven met de bijbehorende werkgelegenheid gehad, het was altijd een plezier om daar te komen, zeg maar “het Grote Mannenwerk 🙂

      • Zomaar om de gang erin te houden 🙂

        Die overdekte hal van “Giessen de Noord” werd in 1982 ? opgeleverd en was bedoeld om de opkomende concurrentie te weerstaan. De loods was ongekend kolossaal: 100 mtr breed- 260 meter lang en 50 meter hoog en was in Europa de grootste in zijn soort.
        Al tijdens de afbouw werd de kiel gelegd voor ik dacht een bulkcarrier voor de Ned Loydd en kregen wij een rondleiding en een mooie stropdas.
        We hadden slechts 1 vraag:
        Wat als straks bij de ter water lating zo’n groot schip van de helling glijdt en dus een vacuüm in de hal trekt?

        #$@33%%@@ Inderdaad 🙂
        En zo werd de achterwand weer gesloopt en later demontabel gemaakt.
        Tja schoenmaker blijf bij je leest

      • Heel wat personeel leden kwamen uit Den Haag. Ik heb vroeger bij v Gog autobusdiensten gereden uit Capelle a/d/ IJssel en wij hadden elke dag, van maandag tot vrijdag een bus die het personeel ophaalde en ’s avonds weer terug naar Den Haag bracht. Wij, als chauffeurs, zorgden er wel voor ’s avonds op tijd bij het pontje te zijn waar de mensen mee overgezet werden naar de kant van Capelle. Als men met de eerste boot kwam waren we vroeg thuis maar als er een met de tweede boot kwam kreeg hij at goed te horen want dat scheelde toch zeker weer een kwartier later thuis en drukker in de stad.
        Was al met al toch een fantastische tijd.

    • De Veerhaven is de naam van het waterbekken maar de meeste Rotterdammers spraken toch over de pont van Katendrecht naar de Veerhaven. De aanlegplaatsen waren de Linker Veerkade en de Willemskade.
      Een vroegere kennis was kaptein op één van de laatste veren en kreeg na de opheffing een functie als brugwachter, het ergste vond hij dat een kaptein 4 strepen had en de brugwachter slechts 2.

      Het Willemsplein was en is nog steeds de locatie van de Spido.