Weet u waar deze foto gemaakt is? Laat het ons weten door te reageren…

17 Reacties

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

  • Zie dit aan, een simpel maar beeldbepalend ontwerp van architect Sybold van Ravensteyn, wordt hier rucktsichloss gesloopt.
    Wat had deze “glazen kubus” een prachtig tehuis kunnen zijn voor de na-architectuur, maar nee nu staat hier een afschuwelijk houten gevaarte genaamd de Luchtsingel.
    Sorry maar een groter voorbeeld van hedendaagse armoe kan ik niet verzinnen.

    • Sorry ik bedoelde “Wat had deze “glazen kubus een prachtig tehuis kunnen zijn voor de naoorlogse architectuur”
      Moet ik maar niet boos worden 🙂

      • Helemaal mee eens, Ed, die minachting voor het arch. werk van Sigbold van Ravensteyn ! Hetzelfde verhaal kun je afsteken voor een ander meesterwerk van hem, het CS………..
        Voorganger van station Hofplein was dat mooie witgepleisterde rondvormige café LOOS waarin de ingang voor’t station min of meer verborgen was.
        LOOS had dat grote opvallende luifel boven het terras en wie heeft dat wel eens een pilsje of kop koffie gedronken ??

          • Wat een schitterende site ( ! ! ) en wat een adembenemend mini paleis was dat ons restaurant LOOS annex ns station Hofplein met z’n mooie Jugendstil versierinkjes.

  • Ik zit een beetje in de war met deze foto, maar andere zal het wel goed maken. Staan wij hier ongeveer op de Heer Bokelweg bij de hoek van de Raampoortstraat? Wij kijken dus tegen de “arches” van de oude Hofplein station?

  • In de war Leen? We zullen je wel “ontwarren”:-) Eerlijk gezegd moet ook ik de aandacht erbij houden.

    Allereerst, de trein die daar rijdt gaat richting het zuiden via het Luchtspoor over de Binnenrotte richting Zuid en staat los van de Hofpleinlijn naar Den Haag.

    Dit reeds deels gesloopte “stationsgebouw” was niet echt het station van de Hofpleinlijn naar Den Haag maar slechts de entreehal waar je een treinkaartje kon kopen alsmede wat tabakswaren en een krant. Had je dit gekocht dan liep je naar achter door één van de drie deuren ( op de foto reeds dicht getimmerd) onder het luchtspoor door en ging dan de trap op naar het perron van de lijn Rotterdam – Den Haag. Deze lijn liep dus haaks op het luchtspoor.

    Het zat ingewikkeld in elkaar.

    De locatie was voor de oorlog het Hofplein maar na de oorlog is het Hofplein richting west verschoven en de straat waar we nu staan heet het Couwenburg. Daar waar je op google Maps die cirkel van de ” Luchtsingel” ziet stond dit gebouw.

    Pfff dit viel niet mee 🙂

  • 10 mei. Belangrijke dag in de geschiedenis van Rotterdam. Ik was er vandaag een boek over aan het herlezen.

    Leen in Canada

    • Het begon op de tiende mei Leen,
      Duitse vliegtuigen passeren Rotterdam schijnbaar op weg naar Engeland maar boven zee keren om vervolgens vanuit het westen ons land aan te vallen, doel zijn de bruggen bij moerdijk, Dordrecht en Rotterdam.
      Vliegveld Waalhaven wordt vroeg in de ochtend gebombardeerd gevolgd door landing parachutisten rond de Waalhaven en bij het Feyenoord Stadion. We worden compleet verrast door een aanval uit het westen.
      In Rotterdam landen watervliegtuigen op de Maas.
      Strategische doelen in de stad worden gebombardeerd zoals de Kazerne Oostplein en station Delftsche Poort bij dit laatste wordt ook de Diergaarde getroffen.

      De strijd rond de bruggen zal tot de 14 mei duren en de Duitsers staan verbaasd van de ondervonden weerstand, de blitzkrieg faalt en het ego van Hermann Göring, de opperbevelhebber van de Luftwaffe, is gekrenkt.
      Het resultaat kennen we, op 14 mei wordt Rotterdam gebombardeerd.
      https://www.youtube.com/watch?v=33zqhM6kYRg

  • 1) Mei 1940. Een dag om nooit te vergeten. Ik was 12 en mijn vader maakte mij vroeg in de ochtend wakker. Wij woonden in de Oostmaaslaan en voor onze deur landen de Duitse watervliegtuigen in de Maas. De soldaten stapten er uit en met kleine bootjes roeiden ze naar het Noorder Eiland. Er stond een soldaat met een geweer over zijn schouder naast ons te kijken. Mijn vader vroeg waarom schiet je niet en hij zei dat hij geen orders had. Later op de dag gebruikten Nederlandse soldaten de Oostmaaslaan om op de Duitsers op het eiland te schieten. Wat dachten de Duitsers dat ze het recht hadden om ons land binnen te vallen en ons de baas te worden O.ns te vermoorden, leeg te stelen en werkslaven van ons te maken . Na 78 jaren heb ik nog steeds moeite met deze vragen. Arie Vlasblom

  • Ben hem al weer kwijt, maar op “Pinterest” zag ik een week of wat geleden een foto uit plusminus 1945 / 1946 met alleen maar uitgestrekte grasvelden rondom station Hofplein en een gedenkteken voor gefusilleerde mensen in WOII op de plaats waar nu “Shellgebouw” is.

    Wat ik tot m’n verrassing ook zag op die foto uit 1946 was een bouwvallig klein restantje a.d. rechterkant van het verwoeste cafe LOOS en voorstellende de vooroorlogse rechteringang station Hofplein met stukkie trap. Denk dat het puinrestantje pakweg 2,5 meter breed, 3,5 meter hoog en 1,5 meter diep was, maar redelijk intact en jammer genoeg uiteindelijk toch afgebroken eind jaren 40.

    • Er is na de oorlog een lijst gemaakt van 50 gebouwen welke nog in oude luister hersteld konden worden, één daarvan was de oude combinatie van Loos en Station Hofplein.
      Nu was dit laatste niet zo’n probleem want het was in feite twee perrons en een kaartjes loket, café – restaurant Loos maakte het beeld van dit verder “lege” station.

      Maar als snel werd bepaald dat het “oude Rotterdam” niet mocht worden herbouwd daarvoor waren een aantal redenen:
      1. er lag er reeds een nieuw verkeersplan met een nieuw Hofplein en het Weena, nou dat kwam mooi uit;
      2. herbouw betekende dat de restanten nog waarde hadden en de compensatie aan de eigenaar hoger zou uitvallen;
      3. Iets waar nooit diepgaand over is gesproken en achteraf nooit is toegegeven , in de plannen van Adolf zou Rotterdam de zeehaven van het nieuwe rijk moeten worden In dit plan paste geen oude gebouwen en tierelantijnen maar een stad met strakke lijnen.
      Veel moois dat nog de moeite waar werd is dus alsnog gesloopt.
      https://nieuws.top010.nl/144-gesloopte-gebouwen-rotterdam-1940