Weet u waar deze foto gemaakt is? Laat het ons weten door te reageren…

16 Reacties

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

  • Vul ik aan:
    Het Stationsplein met Station DP, rechts ging men naar de perrons voor de trein richting Noord en Oost, links naar de perrons richting Schiedam, Den Haag en Amsterdam, deze perrons waren z.g. kopstations.
    Dit linker deel is pas in 1957 afgebroken.

  • Zo Ed, het station was niet gebombardeerd in de oorlog maar nog gebruikt tot in de 50’er jaren? De treinrails zijn ongeveer in de zelvde plaats als vroeger maar de (toen) nieuwe CS is verder west gebouwd?

    • Het station was door het bombardement zeker wel beschadigd maar de Duitsers hadden veel belang in een goede treinverbinding mit der Heimat. Zodoende was het een eerste prioriteit om het station DP weer werkend te krijgen.

      Na 1945 waren de eerste prioriteiten in Rotterdam het bouwen van bedrijfsruimten gevolgd door woningbouw.
      Pas na 1955 werd er werk gemaakt van het nieuwe Centraal Station van Sybold van Ravenstein en konden de restanten van station DP worden geruimd

  • Mooi die reclame bovenin tram 4 bij station DP van E s d e r s ; die speciaal kledingzaak zat halverwege in de Hoofdsteeg, zowel a.d. linker- als a.d. rechterkant. Rechts meen ik was de heren- en links de damesafdeling en heel grappig, daar kan beslist geen koopgoot tegenop, je kon vanuit die Esders winkels ondergronds onder de straat door van de heren- naar de dameskleding komen, tenminste tot aan ‘s-middags 1 uur 14 mei 1940.

  • Je zou bijna vergeten dat vlak links van de foto ( einde Kruisstraat ) de ingang van de Diergaarde was met z’n hoge hek.
    4 straten kwamen min of meer uit op het Stationsplein als ik me niet vergis en wel van boven naar beneden :
    1) Delftschestraat,
    2) Stationsweg met z’n prachtige statige goth.stijl achtige panden waar o.a. lijn 14 doorreed,
    3) Diergaardelaan, die uitkwam o.h. end van de Kruisstraat,
    4) Kruisstraat zelf, die begon bij Kruiskade en eindigde o.h. Stationsplein & waar o.a. lijn 15 doorreed.

    • Vergis me toch.
      Ingang Diergaarde was niet vlak naast station DP, maar iets verderop in de Kruisstraat, precies tegenover de Diergaardelaan.

      • Mooie luchtfoto Leen, pak je er een luchtfoto van vandaag bij dan zie je dat niet zozeer het station naar het westen is opgeschoven maar wel de hoofdingang.
        Aan de zuidkant van het plein zien we het Circus theater (waar overigen meer show dan circus te zien was) en links daarvan het Postkantoor. Ook alle genoemde straten zijn goed te zien.
        Stel je eens voor, een diergaarde in ons stadscentrum als rustpunt en zeker ook als een ‘groene long” wat maakten de planologen in 1940 toch onherstelbare fouten, welke stomkop heeft bepaald dat een stad altijd van “steen”moet zijn.

          • Ja Leen, postkantoor aan Coolsingel werd min of meer tegelijk gebouwd met’t stadhuis (1920/1923) & wat je terecht zegt, het verving het oude postkantoor op de Noord Blaak, basically a nice building situated on the water, gebouwd rond 1865.

            Postkantoor Blaak was vind ik een prachtig gebouw waar niks mis mee was. Het enige ( armoedige! ) argument om het neer te halen was dat het te klein werd en zo werd de plek vanaf 1938 een parkeerplaats voor auto’s, dus heeft het gebouw amper z’n pensioenleeftijd ( 65 jaar ) gehaald. Ook toen voor 1940 werden al domme besluiten genomen, waar men later spijt van kreeg.

          • Heb ik het verkeerd uit gelegd Leen, sorry.
            Postkantoor Blaak was ooit het hoofdkantoor voor Rotterdam voordat het postkantoor op de Coolsingel werd geopend.
            Postkantoor Delftse plein was de “hub”naar de kantoren in andere steden, een functie die na de oorlog werd overgenomen door het nieuwe Stationspostkantoor aan het Delftseplein uit 1959 (staat nu grotendeels leeg) de functie is overgenomen door een sorteercentrum aan de Terbregseweg. (achter het Kralingse Bos) https://nieuws.top010.nl/stationspostkantoor-central-post.htm