Weet u waar deze foto gemaakt is? Laat het ons weten door te reageren…

35 Reacties

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

  • Nou vooruit zal ik eens de eerste voorzet geven ?

    Op de oude tram zie je duidelijk een 2 staat, dus we zijn met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid op Rotterdam-Zuid, stadsdeel dat te weinig aan beurt komt vlgs sommigen in de prachtige fotoreeks, maar ja de stad begon nu eenmaal aan de dam in de Hoogstraat !

    De voorste keurig gepoetste auto vooraan links is een Opel-Kapitän van omstr. 1955 met zo’n grappige open mond van onderen; wat er achter staat is een legerachtige vrachtwagen jeep, ook één om in te lijsten !

  • Opdoen over mijn jeugd in Rotterdam. Mijn vaders eerste auto na de oorlog was een “Huppie” gekocht van het Canadese leger (ironisch genoeg woon ik nu in Canada). De auto achter de Opel is waarschijnlijk een huppie. Dan doet de Opel me denken aan de tweede auto van mijn vader na de oorlog, een Kaiser Frazer, verzameld op de Sluisjesdijk. En dan zien we het stel met de kinderwagen weglopen van de fotograaf. Ze zien eruit als mijn ouders die met mijn broer of zus in de kinderwagen winkelen. Bedankt voor het ophalen van enkele goede herinneringen.

        • Zeer bedankt, Ed.

          Inderdaad, dit was de fabriek waar mijn vaders auto werd geassembleerd. Het was wat ze nu een “complete knock down” -fabriek (CKD) noemen. Mijn vader en zijn broer hadden elk een model uit 1949 of 1950. De 1951-modellen zijn volledig opnieuw ontworpen.

          Rond 1995 liet mijn oom me zien wat er nog over was van de fabriek. Ik keek net naar Google Streetview en ik zie niets van de fabriek meer.

          • Volgens mij zit daar nu Steinweg Handelsmij als je goed op streetview kijkt valt er nog wat te herkennen.
            Eeuwig zonde dat we dit bedrijf niet konden behouden.

            Evenzo de fabriek van Berini die daar vanaf 1950 zat of nog niet lang geleden Rietschoten &Houwens, Radio Holland, The Crown kurk etc.

            De goeie ouwe tijd 🙂

          • Ja Ed, ik zat te dichtbij het ooste eind van de Sluisjesdijk te kijken. NEKAF was haast aan het westelijk eind van de dijk. Als ik aan die witte strepen op het dak kijkt (“sky light windows”?) dan zie ik de oude dak van de NEKAF.

  • Mooi verhaal leen over de Kaiser auto; ben altijd groot liefhebber geweest van yankee cars, prachtig en alle wagens ook voorin 1 bank, ideaal voor verliefde stelletjes………

    • Inderdaad. Met zo’n autos hier opgegroeid. Haast niet meer te kopen, hoor. Alleen in de simplest modelen van Ford, GMC en Ram(Dodge) pickup trucks. Als je hier naar een van de grote pickup dealers gaat en door de selectie loopt, dan zie een of twee met een bank en 250 met twee stoelen en de console daar tussen. Ik heb nog een auto met een bank, maar dat is nou een auto alleen voor mooie zomer dagen, een 1965 VW busje.

      Het sneeuwd hier lekker vandaag. De bus zit in de hoek van de garage voor April (of Mei) te wachten.

  • De Bocht met al zijn winkels . Niet zichtbaar de Gas fabriek,Blad,griesdoorn ,de Gele pui, de Visboer, ect. Hier ben ik op gegroeid in de Pompsteeg.Als ik naar school ging zaten de bomen vol met zingende vogels.

    • Spuitje, ik kijk op Google in het gebied waar je woonde. Iets ten oosten aan de Doklaan ligt een klein gebouw met dezelfde architectuur als de ventilatiegebouwen van de Maastunnel. Zouden ze in het verleden voor takelwagens zijn gebruikt toen er een ongeluk in de tunnel gebeurde? Ik veronderstel dat ze niet langer worden gebruikt.

      • Niet zozeer voor de ongelukken maar gewoon voor de toen veel voorkomende pechgevallen in de tunnel, met de huidige kwaliteit van de auto is dit niet meer nodig.
        De gebouwtjes zijn, evenals de tunnel, nu rijksmonument.

    • Spuitje noemt de gasfabriek aan de W.Bocht die ken ik niet wel was er links achter de fotograaf een terrein van de gemeente met een hoge schoorsteen, wellicht bedoel je dit ? Volgens mij was daar geen gasfabriek maar wellicht een pompstation?

      Wat nog niet is benoemd maar wat we allemaal wel kunnen herinneren waren de drie gemeente dokken in de Dokhaven. Kwam je met de tram aan dan was het eerste wat je zag het steven van een schip in dok, de Doklaan dankt er zijn naam aan en de kroegen daar deden goede zaken.
      Later herinner ik mij de buiten gebruik gestelde wagenveren welke daar waren geparkeerd . Nu vinden we daar een unieke ondergrondse afvalwaterzuivering

        • Inderdaad Cor het marinecomplex – erfenis van de moffen – hadden we toen ook nog tot vreugde van de dames die ’s avonds aan de hekken stonden.
          Maar dat was vanaf hier wel een stief kwartiertje lopen.

      • Ik denk dat de Dokhaven voor mij tijd is. Bedoel je dat er een echte haven met de naam Dokhaven was waar we nou het Dokhaven park zien?

        • Geen idee wat “voor jouw tijd” is Leen, maar ik denk dat jij de Dokhaven wel hebt gekend. De haven en de drie dokken waren van de gemeente omdat zo rond 1900 de haven geweldig groeide en Rotterdam te weinig reparatie capaciteit had.
          Je had rond 1900 alleen de beginnende RDM en de werf van Bart Wilton in Delfshaven ieder met één dok. ( geen idee of Piet Smit een groot dok had?)
          Te weinig voor de snelle groei van de haven, reden voor de gemeente om dokking capaciteit te huur aan te bieden.
          Ik denk dat ook jij die dokhaven met schepen hebt gezien, maar even in het geheugen graven 🙂

          Toen Rotterdam de Maastunnel kreeg werden de grote wagenveren -de strijkijzers genoemd- overbodig en ik kan mij herinneren dat die ponten in de gemeentelijk Dokhaven werden “geparkeerd”.

          • Lang geleden, Ed. Zomer 1959 ge-emigreerd. Ik was maar 8 jaar oud. Eerste keer terug in 1967 maar ik denk niet dat ik in die omgeving gelopen heb. Zo, nog het vraagje – is de oude Dokhaven nu het Dokhavenpark?

            Strijkijzers, leuk. Ik heb fotos van de dingen een paar maanden geleden gezien.

        • Dat klopt, het was een soort insteekhaven waar zandschuiten kwamen lossen in 2 trechters en daar kwamen zandwagens laden.Ik weet dat nog goed daar ik in één van die trechters was geklommen en bij het opentrekken van de schuif ging het zand zakken en ik ook…Oeps zat bijna tussen de schuif..Tja die haven was ons speel terrein net als het mee liften van de goederen trein van af het voormalige vliegveld naar huis..

      • Goeie avond allemaal ,
        Spuitje heeft WEL gelijk wat de gasfabriek betreft.
        Dit was zo’n zelfde gasfabriek als aan het Mallegat ( einde Oranjeboomstraat )
        en op Kralingen ( ik dacht bij de Oostzeedijk ).
        Dit was het bekende stadsgas , dit was geloof ik voor kookfornuizen met de bekende gaspenningen .
        Het werd dacht ik gewonnen uit cokes ( een goedkoop soort steenkool ).
        De hooge schoorsteen diende uiteraard voor de rook uittelaten.
        Dit gebeurde al voor WO II.
        De ” Bocht ” , zoals men op Charlois zei , was een bekende winkel buurt , helaas nu erg verwaarloost.

        • Nog iets er over gevonden.
          Het stadsgas werd ook voor verlichting gebruikt , dan vooral voor de lantarenpalen in de straten.
          Dit gevonden op wikipedia onder ” lichtgas / stadsgas “.

  • Inderdaad Leen, in de voormalige haven is een “betonnen bak” gebouwd met daarin nu de grootste waterzuivering van Europa.
    Zie:
    https://www.wshd.nl/binaries/content/assets/wshd—website/formulieren/organisatie/publicaties/publicaties+beheren/publicaties+zuiveren/informatiebladen/0811-dokhavenversie2008nederlands.pdf

    En:

    https://www.youtube.com/results?search_query=bouw+zuivering+dokhaven.

    De bak is afgedekt met een grasmat en wat bomen en rondom woningen, het ziet er netjes uit. We kunnen wel wat 🙂

  • Er kan nog wel een reactie bij 🙂 Even uit het hoofd:
    Het marine-kamp was als gezegd oorspronkelijk een idee van de Duitsers die er ook die bunker bij lieten bouwen. Vanuit de bunker vertrokken ’s nachts de razend snelle “Snellboten” (zie wiki)richting de Engelse kust om zo de Noordzee te beheersen, dit uiteraard tot ergernis van de Engelsen.
    De geallieerden hebben dan ook vele malen getracht de Duitse marinebasis uit te schakelen wat telkens weer mislukte omdat die Schnellbootbunker ondoordringbaar bleek.
    Maar bij iedere aanval werden uiteraard ook de achter liggende woningen getroffen waarbij veel Rotterdammers het leven lieten. Triest is het verhaal van een moeder die naar de kelder was gevlucht maar daar door het puin niet meer uit kon en moest toekijken hoe de kapotte waterleiding de kelder langzaam met water vulde.
    Pas later kreeg men met een Dikke Berta (of soortgelijk ben even de naam kwijt maar het was uiteraard een vrouwennaam)) een gat in het dak van de bunker maar dit bleek onvoldoende om de bunker totaal uit te schakelen.

    Met deze herinneringen kan men zich voorstellen dat de bewoners van Charlois (hoe noem je die eigenlijk?) niet stonden te juichen toen de marinebasis na ’45 nog in gebruik bleef.

    • Correctie:
      De bom die uiteindelijk de bunker zwaar beschadigde (maar niet uitschakelde) was niet genoemd naar een vrouw (sorry dames) maar werd de ” Tall Boy” (grote jongen) genoemd.
      Het duurt soms even bij opa 🙂

      • Dit is fascinerende en nieuwe informatie voor mij. Ik wist niet dat er een snelboot-pen bestond in Rotterdam. Als de geallieerden zonder grote schade een ‘tall boy’ hebben gebruikt, dan moet het een grote structuur met een heel dik dak zijn geweest. Maar er is vandaag geen bewijs meer voor deze structuur. Waar was het gevestigd? Het verwijderen van deze structuren is altijd een dure onderneming geweest en daarom zijn ze nog steeds aanwezig in Bordeaux, Trondheim, Lorient, enz.