Bedankt Cor dan zijn we klaar, volgende plaat dan maar?
Ook ik heb hier wel herinnering aan toentertijd was er veel werk te doen, de gehele Europoort werd toen uit de grond gestampt.
Is die tunnel niet geopend door Juliaantje die toen een gulden moest “lenen”? Ik wed om een “Euro” dat ze die nimmer heeft terug betaald 🙂
Overigens had ik toen een “bijrijder” die altijd zei: laat mij maar betalen en dan vervolgens vanaf de rechter passagiersplaats, over het dak, het geld in de trechter mikte, het is nooit fout gegaan.
We zijn nog niet klaar Ed
De oorspronkelijke Beneluxtunnel was een tunnel die gebouwd is volgens de afzinkmethode. De tunnel was oorspronkelijk 23,90 meter breed en 7,84 meter hoog, met 2 rijstroken per richting, eigenlijk vergelijkbaar met de tegelijkertijd aangelegde Coentunnel in Amsterdam. De aanleg van de tunnel begon in april 1962. Het eerste werk bestond uit het uitgraven van een bouwdok bij Pernis, waar de tunnelelementen op het droge gebouwd zouden worden. Er werden acht tunnelelementen van 93 meter lang gebouwd. Het uitbaggeren van de sleuf waarin de tunnel zou komen was lastig vanwege het getij en de daarmee gepaard gaande beweging van slib op de bodem. De acht segmenten zijn tussen 27 maart en 31 oktober 1966 afgezonken. Daarna is de tunnel afgebouwd. Op 5 juni 1967 is de tunnel opengesteld voor het verkeer met 2×2 rijstroken. De tol werd slechts 13 jaar lang geheven en is in 1980 afgeschaft.
De Beneluxtunnel is in de jaren ’60 aangelegd door de concessionair Beneluxtunnel N.V. Deze concessionair bestond uit het bedrijfsleven en de gemeenten Rotterdam, Schiedam en Vlaardingen.
De tol bedroeg fl. 1,- voor personenauto’s en busjes en fl. 2,50 voor vrachtwagens. Het tolstation lag 1.200 meter ten zuiden van de tunnel en werkte met een geldmandje.
Al voor de openstelling van de tunnel was er weerstand tegen de tolheffing. De RET was tegen tolheffing omdat bussen tol moesten betalen. Toen de Ring Rotterdam midden jaren ’70 zijn voltooiing bereikte werd de tol in de Beneluxtunnel als ongelukkig gezien, omdat het automobilisten afschrikte, waardoor de druk op de Maastunnel hoog bleef. In 1974 werd aangegeven dat bij een tolvrije Beneluxtunnel het verkeer met 75% kon toenemen en daarmee de Maastunnel en Van Brienenoordbrug ontlast zouden worden. In 1970 reden dagelijks zo’n 15.000 voertuigen door de toltunnel, wat steeg naar 30.000 voertuigen in 1975. Per 1 januari 1980 is de tunnel door het Rijk overgenomen. Gelijktijdig werd de tolheffing beëindigd. Vanaf dat moment reden dagelijks zo’n 50.000 voertuigen door de tunnel.
Ik herinner me nog de tijd van voor de tunnel toen we met een veerbootje vanaf Vlaardingen naar Pernis gingen. Ik reed toentertijd met een collega mee die dan zijn auto(tje) net als vele anderen op de Oosthavenkade, parkeerde dom want er stond daar een waarschuwingsbord “LET OP KADE KAN Bij HOOGWATER ONDER LOPEN”
Ach joh het is toch mooi weer en er is hier genoeg plaats 🙂
Je kent dat wel totdat het zover was, zeker 6 auto’s stonden ‘s avond in een halve meter Maaswater, hij heeft de schimmel er nooit meer uitgekregen.
Zelfs vandaag is parkeren daar niet aan te raden 🙂 https://lokaal24.cdn-tmo.nl/slir/w400-c20x15/files/2015/2015-11/hoogwater.jpg
voor een vrachtwagen met aanhanger was een speciaal poortje
soms werd dit te laat opgemerkt door een chauffeur
dan daalde het boompje er tussen
en was alles naar de Filesteijnen
overigens werkte ik in die tijd bij Ketjen Carbon met Martin Salij
Beneluxtunnel TOL-O-MAAT 1967 inworp 1 gulden
Bedankt Cor dan zijn we klaar, volgende plaat dan maar?
Ook ik heb hier wel herinnering aan toentertijd was er veel werk te doen, de gehele Europoort werd toen uit de grond gestampt.
Is die tunnel niet geopend door Juliaantje die toen een gulden moest “lenen”? Ik wed om een “Euro” dat ze die nimmer heeft terug betaald 🙂
Overigens had ik toen een “bijrijder” die altijd zei: laat mij maar betalen en dan vervolgens vanaf de rechter passagiersplaats, over het dak, het geld in de trechter mikte, het is nooit fout gegaan.
We zijn nog niet klaar Ed
De oorspronkelijke Beneluxtunnel was een tunnel die gebouwd is volgens de afzinkmethode. De tunnel was oorspronkelijk 23,90 meter breed en 7,84 meter hoog, met 2 rijstroken per richting, eigenlijk vergelijkbaar met de tegelijkertijd aangelegde Coentunnel in Amsterdam. De aanleg van de tunnel begon in april 1962. Het eerste werk bestond uit het uitgraven van een bouwdok bij Pernis, waar de tunnelelementen op het droge gebouwd zouden worden. Er werden acht tunnelelementen van 93 meter lang gebouwd. Het uitbaggeren van de sleuf waarin de tunnel zou komen was lastig vanwege het getij en de daarmee gepaard gaande beweging van slib op de bodem. De acht segmenten zijn tussen 27 maart en 31 oktober 1966 afgezonken. Daarna is de tunnel afgebouwd. Op 5 juni 1967 is de tunnel opengesteld voor het verkeer met 2×2 rijstroken. De tol werd slechts 13 jaar lang geheven en is in 1980 afgeschaft.
De Beneluxtunnel is in de jaren ’60 aangelegd door de concessionair Beneluxtunnel N.V. Deze concessionair bestond uit het bedrijfsleven en de gemeenten Rotterdam, Schiedam en Vlaardingen.
De tol bedroeg fl. 1,- voor personenauto’s en busjes en fl. 2,50 voor vrachtwagens. Het tolstation lag 1.200 meter ten zuiden van de tunnel en werkte met een geldmandje.
Al voor de openstelling van de tunnel was er weerstand tegen de tolheffing. De RET was tegen tolheffing omdat bussen tol moesten betalen. Toen de Ring Rotterdam midden jaren ’70 zijn voltooiing bereikte werd de tol in de Beneluxtunnel als ongelukkig gezien, omdat het automobilisten afschrikte, waardoor de druk op de Maastunnel hoog bleef. In 1974 werd aangegeven dat bij een tolvrije Beneluxtunnel het verkeer met 75% kon toenemen en daarmee de Maastunnel en Van Brienenoordbrug ontlast zouden worden. In 1970 reden dagelijks zo’n 15.000 voertuigen door de toltunnel, wat steeg naar 30.000 voertuigen in 1975. Per 1 januari 1980 is de tunnel door het Rijk overgenomen. Gelijktijdig werd de tolheffing beëindigd. Vanaf dat moment reden dagelijks zo’n 50.000 voertuigen door de tunnel.
Ik herinner me nog de tijd van voor de tunnel toen we met een veerbootje vanaf Vlaardingen naar Pernis gingen. Ik reed toentertijd met een collega mee die dan zijn auto(tje) net als vele anderen op de Oosthavenkade, parkeerde dom want er stond daar een waarschuwingsbord “LET OP KADE KAN Bij HOOGWATER ONDER LOPEN”
Ach joh het is toch mooi weer en er is hier genoeg plaats 🙂
Je kent dat wel totdat het zover was, zeker 6 auto’s stonden ‘s avond in een halve meter Maaswater, hij heeft de schimmel er nooit meer uitgekregen.
Zelfs vandaag is parkeren daar niet aan te raden 🙂
https://lokaal24.cdn-tmo.nl/slir/w400-c20x15/files/2015/2015-11/hoogwater.jpg
Ja daarom was er natuurlijk genoeg plaats 🙂
Opening 1967 Beneluxtunnel
https://www.geheugenvannederland.nl/nl/geheugen/view?coll=ngvn&identifier=ANP01%3A13390439
Eigenlijk stom om er een gulden in te gooien als 100meter verder de weg is afgesloten. 🙂
voor een vrachtwagen met aanhanger was een speciaal poortje
soms werd dit te laat opgemerkt door een chauffeur
dan daalde het boompje er tussen
en was alles naar de Filesteijnen
overigens werkte ik in die tijd bij Ketjen Carbon met Martin Salij