Weet u waar deze foto gemaakt is? Laat het ons weten door te reageren…

15 Reacties

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

  • Op de brug blijven staan als de rangeer-locomotief aankwam en dan later van je moeder op je donder krijgen omdat de roet in je trui en haar zat.
    Jaren later ’s avond naar die “patatwagon” van ?? achter de fotograaf en dan een dubbeltje in de jukebox.

  • Rechts buiten beeld had je het (in een kom liggend, net niet zichtbare) arme wijkje “de 3 Laantjes” met kleine bouwvallige arbeidershuisjes uit eind 19e eeuw, het was er armoe troef en werd, midden jaren zestig” gesloopt.
    Maar ach eigenlijk waren we toen allemaal arm toch?

  • Rustig op de site, tja dat krijg je met die “ouwe knarren” daarvan krijgen we er steeds minder 🙂
    Wij, de generatie van de jaren 40-50 waren altijd buiten, we gingen dagelijks op ontdekking en kunnen nu terug grijpen op een geweldige schat aan herinneringen aan geuren, geluiden en ervaringen, de stad was ons speelterrein welke continu werd aangepast en vernieuwd en waarbinnen we iedere dag weer nieuwe indrukken opdeden.
    Zelf was ik altijd op ontdekkingsreis met de autoped zodat mijn moeder een keer de vraag kreeg wat ze op de veemarkt had gekocht want ze hadden haar zoontje (van 5) daar zien lopen. 🙂 Tja gewoon flink door-steppen of je stapte gewoon op lijn 16 en geen conducteur vroeg zo’n klein manneke om zijn kaartje.

    Denk dat de generatie van -laten we zeggen – na 1970 – haar ervaringen heeft opgedaan door op twee dimensionale schermen te kijken, jammer want je voelt en beleeft je stad niet meer. Zonde maar dat is de nieuwe tijd.

    Dan de foto:
    Deze 2e Rosestraat doorsneed het rangeer terrein Feijenoord waar dagelijks vele goederen treinen binnen kwamen en de wagons werden verdeelt over de havens van Zuid dan wel vanuit die havens werden samengesteld voor vertrek naar andere oorden.
    Het was altijd een feest om daar te struinen – dit dan weer tot schrik van de NS’s – en om te zien hoe links achter de foto de wagons handmatig op een draaischuif werden gekeerd.
    Het geheel dat er nu van over is vinden we nu aan de Kijfhoek.
    Dezelfde ervaring had ik op het rangeerterrein aan de Vierhavenstraat dat voor mij weer dichter bij huis was.

    • Hallo Ed,

      Dat was zeker de veemarkt op het Afrikaanderplein? Of had je step toen al een elektrische aandrijving (geintje). Ik weet precies wat je bedoeld mijn vrienden en ik zweerde ook door heel Rotterdam b.v.b. van Kralingen door de tunnel, Dokhaven weer terug naar het centrum lol trappen in V&D en bij Galeries Modern en via de Hoogstraat nog even nog langs de pilaren van het luchtspoor omhoog klimmen en wachten tot er een trein aan kwam je zat dan met je hoofd ca. 50cm onder de spoorrails, spannend.
      Dan vanaf daar weer naar huis, zo was je als klein jongetje altijd bezig en wat een fijne tijd was dat. Wij hebben in onze jeugd veel geleerd, ervaringen opgedaan enz. en niet te vergeten een goede conditie opgebouwd!

      Ap Leeflang

      • Veemarkt Afrikaanderplein? Eerlijk gezegd nooit van gehoord 🙂 Wel de kermis en later de van de Maashaven verplaatste markt op het Afrikaanderplein. Nee het was de veemarkt in Noord.
        Ik heb van “46 tot +/- ’51 in de Rosestraat tov her stationnetje van de RTM gewoond daarna ( tot1965) in Spangen en vandaar uit stapte je dan op lijn 10 of lijn 16.
        Gewoon de stad ontdekken, volgens mij deden veel Rotterdammertjes dat. Moeder wist van niets en ik werd alleen op het hart gedrukt om uit te kijken voor vieze mannetjes, waarvan ze dan weer niet vertelde hoe deze te herkennen waren.
        Ach in ieder Rotterdams jochie schuilde toch een tweede Olivier van Noord de Rotterdamse kroegbaas die vanaf het Steiger op wereldreis vertrok 🙂
        Nou dat wilde ik ook 🙂

  • Jullie laten mij wel pezen 🙂

    Op de achtergrond zien we een toenmalige noviteit tw. een Warmte Terugwinning Installatie halfweg de schoorsteen van de toenmalige gasfabriek aan het Mallegat.
    Geen idee wie het ooit verzon maar men was er achter gekomen dat in het rookgas welke de schoorsteen verliet zeer veel kostbare warmte nutteloos de schoorsteen verloren ging, warmte welke best nog hergebruikt kon worden en dus was een een “slimmert” op het idee gekomen om koperen pijpen in de schoorsteen te monteren en het daarin opgewarmde rivierwater halfweg de schoorsteen voor een tweede gebruik in een vat op te vangen. Een systeem dat nog steeds op vele plaatsen wordt gebruikt
    De schoorsteen nu is een stuk korter maar het vat hangt er nog en het geheel is nu een “stadsmonument” onder de naam “watertoren” wat het natuurlijk niet is en nooit is geweest.
    Maar wij weten nu beter 🙂

    Overigens had de oude vuilverbranding aan de Brielselaan ooit ook zo’n installatie.

  • Als n o o r d e r l i n g houd ik maar braaf m’n mond, maar wil toch wel iets zeggen over die ene geparkeerde prachtige oude auto op de foto eind jaren 20; heb het donkerbruine vermoeden dat het wel eens een T-Ford zou kunnen zijn ( kan CANADA even te hulp schieten s.v.p. ), maar kan’t ook mis hebben, Leen ………… als je echt in de Ford mood wil komen is het Ford museum in Beekbergen een must, een 30/40 tal uitgestalde Fords, jaren 1910, 20 en 30, waaronder een Ford Convertible Sedan, 3300 CC / 4 cyl., een Cabrio waarvan er slechts 500 van zijn gemaakt………………

    • Mbt die oude auto die is natuurlijk van ver voor de tijd van Leen maar wie weet?
      Is het een T.Ford? denk het eerlijk gezegd niet, maar als het wel een Ford is dan is de kans aanwezig dat deze auto in de Ford fabriek bij het Marconiplein werd gefabriceerd.
      Het is voor mij niet geheel duidelijk wat het jaartal van de opname is, mijn gok midden jaren dertig, de post van de seinwachter (net te zien)is iets later onder de brug gebouwd, de man was ook verantwoordelijk voor het regelen van de passage van de RTM treinen die rechts de treinsporen kruisten,

      Kijk ook eens op deze leuke site: http://www.feijenoordsemeesters.nl/