Weet u waar deze foto gemaakt is? Laat het ons weten door te reageren…

25 Reacties

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

  • Daar in de buurt hadden ze ook veel kennis en ervaring met de Solex en o.a. de Puch.
    Na veel s’nachts gewerkt te hebben in de bakkerij van van Linschoten aan de Admiraliteitskade kon ik eindelijk een Puch kopen en heb daar veel plezier van gehad.

    Ap Leeflang

  • Ap, laat je niet uitlachen, Ed is nu eenmaal van de buikschuivers, Royal Nord of zoiets en dan met een vetkuif stijf van de Brylcreem zodat hij vandaag de dag geen helm nodig gehad zou hebben.
    Hadden wij niet nodig, gewoon hoog stuur, voetversnelling, knalpotje met staalwol en haren in de wind en een maatje 36 achterop, dat bedoel ik maar.
    En dat handelshuis waar we het over hebben verkocht inderdaad van alles, ik heb er weleens een stuur gekocht voor mijn Austin voor 120 guldens in 1965 was dat geloof ik.

    • Ed kwam ook op de Dreef , dus buikschuiver zal wel niet, daar durfde daar niet mee aan te komen, moest je naast collosseum bij de nozems Beijerlandselaan

    • Het was geen Brylcream Frits maar groene “snot” en dat werd keihard op je hoofd, Daarom droegen we toen geen helm.

      Maar welke tram zien we nu, er reden er twee dacht ik lijn 10 vanuit de Spartastraat en een vanaf de watertoren Schiemond op mijn mobieltje kan ik het niet lezen.

  • Volgens mij had je daar ook een pand waar o.a. koeienhuiden werden behandeld en verhandeld. Als je er in de zomer langs kwam en de deuren stonden open kon je de huiden zien liggen, wat een stank! Toch jammer dat er van die grote verscheindenheid aan bedrijven weinig meer van over is.

    Ap Leeflang met Puch

    • Dat was Kaufmann Ap, ook een Joodse onderneming en daar zijn er inderdaad niet veel meer van over. Helaas.

      Frits met de Puch.

  • Nu we toch in de buurt zijn, je had op de Scheepstimmermanslaan ook nog Jos Cohen met zijn uniform en bedrijfskleding.

    Voor wie het interesseert kijk eens op Joods erfgoed Rotterdam, dan kom je de donkere dagen letterlijk en figuurlijk wel door.

    • Het wordt nu wel even gevoelig Frits maar je hebt gelijk gewoon eens even stil staan bij wat de ene mens de ander telkens weer aandoet.
      Maar die geur van rottend vlees zal ik nooit vergeten en inderdaad Cohen kleedde de officieren van vele scheepvaart bedrijven.
      Allemaal vergane glorie.

  • Net links van de rechtse tram is de ingang van café Mombassa zichtbaar. Die zaak zit daar al zo lang ik mij heugen kan, en draagt al die tijd nog dezelfde naam.

    • Ik vraag af wat daar aan de overkant vroeger stond? Als ik aan die vrachtwagen kijk zie ik niet een gebouw? Nu een breder Westzeedijk en veel gras.

    • Moest even achter het oor krabben Jos en voor dit spelletje is mijn .mobieltje iets te klein maar de Mombassa zat ( en zit nog steeds) op de hoek Koperstraat. Waar we tegen aan kijken is die unieke hoek 2e IJzerstraat.

      • Sorry Jos,
        Ik lees nu pas ” links van de rechtse tram”
        Jij gelijk .

        Even over de firma Kauffman, in lijn 10 stonden zojuist ingestapte kantoorpikkies uit de Puntegaalstraat toen hier een werkman van Kauffman instapte. De ambtenaren begonnen hardop commentaar televeren over de geur maar hadden niet op de conducteur gerekend die onmiddellijk de heren van repliek diende met:
        Deze man heeft eerlijk zijn rood verdient en jullie?
        Het was gelijk stil 🙄

  • Schuin achter die vrachtwagen had je het laad en los centrum van van Gend en Loos.
    Een stukje verder richting Maastunnel stond een machinefabriek/motoren revisie MRC- Techniek, eigenaar was later dhr. Hardenberg.
    Nog verder richting Maastunnel vlak bij de sluizen/rivierpolitie stond het pandje van de Fa. Tekens deed volgens mij wat in o.a. scheepsbenodigdheden.
    Het gebouwtje van de Fa. Tekens bestaat nog wel maar verder is het meeste weggebroken.

    Ap

  • Aan de Westzeedijk 497, staat het gebouw waarin Trost & Co en de Fa. Ten Hope gevestigd waren. Het pand is uit 1910/1911. Ten Hope maakte o.a. pepermunt en Trost handelde in kunstleer.

    Heel vroeger heette dit stuk “Ruigeplaatweg” omdat de Westzeedijk toen nog ging via wat nu de Kapelstraat en de Pieter de Hooghstraat zijn. Die slinger in de dijk heette “De kromte bij Schoonderloo.”

    Ik reed dagelijks met lijn 10 naar school, via de Havenstraat en de Schiedamseweg naar de Nicolaasschool aan het Marconiplein.

    Aan de andere kant van de IJzerstraat zat de handelsonderneming R.S. Stokvis & Zn. Stokvis handelde o.a. in ijzer, staal, ijzerwaren en gereedschappen. Daarom heet de IJzerstraat ook de IJzerstraat, terwijl de meeste straten in de die buurt naar Rotterdamse schilders zijn genoemd. en alle andere metaalstraten in de Alexanderpolder liggen.

    Het is de buurt waar ik ben opgegroeid. Tegenover Trost lag het spoorwegemplacement met Van Gend en Loos. Er liepen ook treinrails over de Westzeedijk. Daar kon je lelijk in vallen met je fiets.

    • Ook door de loods van ” van Gend & Loos liep spoorrails zodat men binnen kon laden en lossen o.a. ter voorkoming van diefstal.
      (e er werd veel gestolen )

      Van G&L, onderdeel van de NS was een mooi bedrijf en bestaat nog maar is nu onderdeel vanDHL

  • Hoek 2e IJzerstraat en Westzeedijk
    Ooit (1960) opgepakt door een medewerker van Trost. Had fikkie gestookt op een van de laadperrons. Zelf geboren aan het Kerkepad, opgegroeid in de 1e IJzerstraat, boven de groenten en fruitzaak van van de Ven.